Geschreven door Dave de Lange

Zitten mensen wel te wachten op jouw geniale idee?

Als je dit leest ben je waarschijnlijk zelf ondernemer of iemand die net als ik continu ideeën heeft voor nieuwe producten of diensten. Maar hoe kom je er achter of mensen op dit geniale idee zitten te wachten? Het ‘visie validatie interview’ geeft je heel snel antwoord op de meest belangrijke vragen.

Is er een probleem dat de moeite waard is om op te lossen?

Lean Startup Machine ontwikkelde een handige tool waarmee je simpel en snel de meest belangrijke aannames die je hebt gedaan tijdens het bedenken van jouw idee direct in de markt kunt gaan valideren, het visie validatie interview. De eerste vraag waar je zo snel mogelijk antwoord op wilt zien te krijgen is; heb ik een probleem gevonden dat de moeite waard is om op te lossen. Met andere woorden, waar mensen geld voor willen betalen.

Deze aanpak van productontwikkeling wordt ook beschreven in het boek Lean Startup waar Eric Ries veel bekendheid mee wierf en die door steeds meer organisaties wordt toegepast. Je bedenkt steeds iets kleins en toetst dit zo snel mogelijk in de markt.

Deze tool geeft snel inzicht in de volgende zaken;

  • Los ik met mijn idee een probleem op voor mijn doelgroep?
  • Hoeveel zijn mensen bereid om hiervoor te betalen?
  • Wat zijn de volgende stappen die ik moet nemen?

Waarom zou je immers iets gaan ontwikkelen voor dat je hebt gecheckt of hier wel vraag naar is. Klinkt logisch toch? In de volgende alinea’s neem ik je stap voor stap mee hoe je de tool moet gebruiken.

De methodiek stap voor stap

Voor het interview maken we gebruik van een interview template.  Het template is opgedeeld in drie stappen.

Stap 1: voorbereiding

Hier beschrijven we in het kort ons idee (of onze visie) en de aannames die we doen waarop we dit idee staven.

Het idee
Beschrijf jouw idee / visie kort en bondig. Denk aan een pitch waarbij je op een verjaardag iemand in één of twee zinnen uit wilt leggen wat je precies doet. Een voorbeeld zou kunnen zijn;
‘Een online platform waar ondernemers uit verschillende verzamelpanden elkaar kunnen vinden en  van elkaar en van coaches kunnen leren ondernemen om zodoende sneller te kunnen groeien.’

Klant hypothese
Beschrijf hier de doelgroep waarvoor je een idee denkt te hebben en denk daarbij dan vooral aan de early adopters binnen deze groep. Wees specifiek in het beschrijven van de doelgroep.

In ons voorbeeld zouden we hier bijvoorbeeld twee groepen kunnen opschrijven;

  1. Startups in verschillende verzamelpanden
  2. Verhuurders van werkplekken in verzamelpanden

Probleem hypothese
Weet je nog dat ik het in het begin van dit artikel had over dat ieder product begint met een probleem? In dit onderdeel beschrijf je de probleem hypotheses die rechtstreeks gerelateerd zijn aan de bovengenoemde klant hypotheses.

Een voorbeeld:

  1. Startups hebben  moeite om zich in de kijker te spelen bij investeerders
  2. Verhuurders hebben moeite om alle werkplekken te verhuren

Oplossing hypothese
Een inkoppertje waarschijnlijk maar binnen dit onderdeel van het template vul je voor iedere probleem hypothese jouw unieke, innovatieve oplossing in. Hier grijp je terug op je pitch.

  1. Een online platform waar startups coaching krijgen en een podium om hun producten onder de aandacht te brengen van een groep investeerders
  2. Een online platform waar je per verzamelgebouw kunt zien hoeveel lege werkplekken er nog zijn.

Stap 2: probleem interview

Je hebt je pitch helder, en je aannames ingevuld. Hoogste tijd voor wat veldwerk.  Je gaat actief op zoek naar mensen die je in je klant hypothese hebt beschreven om ze een paar vragen te stellen. In dit 1 op 1 interview wil je vaststellen of zij daadwerkelijk met het probleem worstelen dat je voor hen hebt opgeschreven. Is het antwoord negatief dan kun je er van uit gaan dat ze ook niet op jouw oplossing zitten te wachten en dat je je product idee bij moet stellen.

We zijn niet op zoek naar statistisch bewijs dus tussen de vijf en tien interviews zou een voldoende goed beeld moeten geven.

Een aantal vragen die je kunt stellen;

  • Heb je ooit [het probleem] gehad?
  • Kun je de laatste keer beschrijven dat je [het probleem] had?
  • Wat zou voor jou de ideale oplossing voor [het probleem] zijn?
  • Hoe ga je nu met [het probleem] om?
  • Wat vind je het meest frustrerende aan [het probleem]?

Binnen het template is ruimte om je learnings uit het interview op te schrijven en kun je tevens een kleine schets maken van de oplossing die je nu voor ogen hebt.

Stap 3: oplossing interview

We hebben nu vastgesteld dat onze doelgroep daadwerkelijk worstelt met een bepaald probleem. Terug op kantoor verwerk je alle input en kun je je schets verfijnen, je hebt nu een visuele interpretatie van je oplossing / visie.

Hold your horses

Dit is natuurlijk een mooi moment, het liefst zou je nu direct de designer briefen om je nieuwe product uit te laten werken. Een fout die velen onder ons waarschijnlijk al meerdere malen hebben gemaakt. De vraag is nu natuurlijk of jouw idee daadwerkelijk het probleem oplost voor onze doelgroep. Hoogste tijd voor een tweede rondje interviewen, dit keer met de schets onder je arm.

Vragen waar je nu antwoord op wilt:

  • Hoe reageren mensen op mijn idee?
  • Begrijpen ze wat ik geschetst heb?
  • Hoeveel is men bereid om hiervoor te betalen?
  • Moet ik mijn idee misschien nog wat aanscherpen?
  • In welke richting?

Pivotten

Gefeliciteerd! Nu heb je alles volgens het boekje gedaan. Dit betekent echter niet dat je oplossing al helemaal klaar is voor de markt. Je laatste interview heeft misschien toch weer verrassende inzichten opgeleverd. Je oplossing was misschien toch nog niet helemaal market-fit. Je scherpt ideeen aan (pivot) en maakt nieuwe schetsen, net zolang tot je voldoende signalen krijgt die je het vertrouwen geven op het juiste spoor te zitten.

Dit lijkt misschien een hoop werk maar je zult zien dat dit in de praktijk erg mee valt. En bedenk je ook eens hoeveel tijd en geld het had gekost als je met je eerste oplossing direct een team designers en ontwikkelaars aan het werk had gezet.

Hoeveel interviews moet ik doen voor een betrouwbare uitkomst?

We hebben het hier niet over kwantitatief onderzoek, dat zal duidelijk zijn. In de praktijk zul je zien dat wanneer je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht mensen al snel met dezelfde problemen zullen komen. Vijf of zes interviews geven een goede afspiegeling van de massa.

Take aways

  1. Beperk het risico door aantal aannames eenvoudig, snel en in een vroeg stadium te valideren met een interview.
  2. Blijf je idee net zolang aanscherpen en valideren tot je voldoende bevestiging hebt gekregen voor een kansrijke onderneming.
  3. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Of je nu net een instant brainwave hebt gehad in de kroeg of dat je al een businessmodel canvas hebt gedaan, ieder moment is goed om de straat op te gaan.
  4. Heb je een briljant idee voor een nieuw product download het visie validatie interviewformat en ga naar buiten. Vraag het meteen aan jouw doelgroep. Geeft richting en bespaart centjes.

Resources:
http://customerdevlabs.com/2013/11/05/how-i-interview-customers/