Gebruikersonderzoek voor en tijdens de ontwikkeling van apps, software of websites is belangrijk omdat je geld bespaart, je het dagelijks leven van mensen makkelijker maakt en omdat het geweldige ideeën oplevert.
Je kunt het makkelijk zelf doen. Interview gebruikers om je aannames te testen over hun behoeftes, doelen en frustraties. Interview ze opnieuw om erachter te komen of de oplossing die je voor ogen hebt ook echt waarde toevoegt.

Minimaliseer risico’s – zorg dat klanten je product omarmen

Marketeers, developers, makers van digitale producten bruisen van de ideeën en hebben altijd wel een oplossing voorhanden. Ze staan te popelen om het te bouwen, te lanceren en te vermarkten en heel misschien ook nog wel om te weten te komen hoe het product wordt ervaren door hun publiek.
Maar wat nu als een product wordt afgewezen? Alles opnieuw doen is kostbaar en buitengewoon onbevredigend. Gebruikersonderzoek in de allereerste fase van de (concept)ontwikkeling, bespaart je een hoop geld en frustratie.

Vision Validation Sheet (JPG)

If you like this download please show your appreciation by sharing this article.

 

De klant centraal – maak het leven van mensen makkelijker

Begin met het onderzoeken van de doelen en behoeftes van de gebruiker. Zo zet je meteen de eerste stap op weg naar een klantgerichte organisatie. Klantgerichte organisaties willen waarde toevoegen aan het leven van hun klanten, hen voorzien van producten en diensten die ze echt nodig hebben.  Ze willen de obstakels, frustraties en teleurstellingen waar hun klanten in het dagelijks leven tegenaan lopen wegwerken. Inzicht krijgen in de behoeftes, doelen en mogelijke frustraties van de gebruiker – zal je helpen om werkelijk waarde toe te voegen aan je digitale product of service.

Innovatie – ga naar buiten

Het testen van concepten en ideeën bij de eindgebruiker hoort vast onderdeel te zijn van het ontwikkel- en ontwerpproces. Vanaf de eerste conceptfase, maar ook tijdens iedere iteratie, tot aan de lancering van het product (en ook daarna – het zou eigenlijk niet mogen ophouden). Zo innoveer je. Je leert ontzettend veel als je naar buiten gaat en echt met je klanten praat en het levert vaak de beste ideeën op. Dus bespaar jezelf de tijd, de moeite en de kosten en investeer in gebruikersonderzoek om een project goed af te trappen. Het effent de weg voor de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke app, website of software waar mensen van houden.

De oplossing – test opnieuw

Vraag dezelfde mensen die je eerder interviewde over hun behoeftes en doelen nu wat zij denken van de oplossing die je hebt gevonden. Kan het nog beter? Blijf dit doen tijdens het ontwikkelingsproces van je digitale product of service. Krijg je veel positieve reacties, dan ben je op de goede weg.