Geschreven door Machiel Oskam

Online Department was 10 maart te gast tijdens de Experience Day van Sitecore. Naar aanleiding van deze dag heeft Online Department een praktische toolkit voor marketeers en digital product managers samengesteld. Met deze toolkit kun je in één dag maximale klantwaarde creëren door samen met je team en de belangrijkste stakeholder, je klant, actief aan de slag te gaan. De uitkomsten zijn direct toepasbaar in je marketing aanpak. De Sitecore UX Discovery Kit is gratis voor jou beschikbaar.

Context marketing: ontwerp relevante gebruikerservaringen

Het onderwerp van Sitecore’s Experience Day was context marketing. Hoe kun je makkelijk optimale klantenervaringen aanbieden, content personaliseren, je klanten leren kennen en de controle nemen over hun customer journey? De technologie van Sitecore maakt het mogelijk om het gat te dichten tussen wens en werkelijkheid: 1 op 1 communicatie met je klant.

Vooraf aan het ontwerpen van de gebruikerservaring (user experience) en relevante klant-interacties is het van belang om een visie te ontwikkelen en zelf de klant ook echt te kennen.

Hoe vaak heb jij samen met je klant (fysiek) gebraindstormd over zijn of haar doelen, frustraties en behoeften?

Co-creatie met je klant

Met de Sitecore UX discovery Kit ga je samen met je klant van buiten naar binnen kijken. Naar je merk, je website en de communicatie die je op hun loslaat. Verzamel je team, creatieve bureau, social media specialisten en boek een inspirerende ruimte. Bel een aantal klanten of ze willen deelnemen (hoe kritischer hoe beter) en ga aan de slag met deze 3 tools:

1 — Doe een stapje terug: ontwikkelen een gedeelde visie
Een visie helpt je om meer focus en grip te krijgen op de belangrijkste taken die je wilt dat de gebruiker uitvoert op je website, digitale product of service. Welke probleem los je op voor je klant? En hoe sluit dat aan op de zakelijke doelstellingen? Een product visie is het meest effectief als deze gedeeld is en ontwikkeld in co-creatie met het hele team.

Meer info: productvisie workshop

2 — Gebruikersonderzoek: empathy mapping
Persona’s vormen de basis van jouw engagement plan en marketing activiteiten. De verschillende persona’s en klantprofielen worden niet zelden bedacht en ontwikkeld zonder validatie. Empathy mapping is een praktische methode om samen met je klant direct een gevalideerde persona op te stellen.

Meer info: Persona & empathy mapping workshop

Kijk na deze sessie samen met je team kritisch naar je homepage, landingspagina’s en productpagina’s. Je zult zien dan het beter kan: meer klantgericht, relevanter en in de context van de gebruiker.

3 — Engagement plan: schets de experience journey
De kwalitetieve informatie die je hebt verzameld tijdens de product visie en empathy mapping sessies vormen de basis voor het ontwerpen van relevantie klantinteracties. Plak de foto van je klanten (persona’s) op de muur en get your hands dirty.

Brainstorm (of service storm) over mogelijke functionaliteiten waarmee de gebruiker zijn of haar problemen kan oplossen en doelen kan behalen. Vergeet daarbij mobiel niet. Hierna ga je relevante gebruikersinteracties ontwerpen. Schets een functionaliteit, een ‘use flow’, een aanvraagproces, een prijscalculator….een mini-user experience journey. Handige templates zijn op aanvraag beschikbaar.

Denk tijdens het schetsen na over relevante, contextuele engagements: de ‘fingerprints’ van de bezoeker van jouw website. Plak de fingerprints op de plekken waar je relevante data kunt verzamelen om te personaliseren. Wat wil je leren van de gebruiker en hoe pas je de vergaarde data toe in toekomstige marketing activiteiten?

Meer info: Experience Journey Workshop

4 — Tot slot: test het design
Alvorens je schetsen, concepten en ideeën aan de ontwikkelaars voor te leggen raden we aan om het design eerst te testen. Laat de ideeën en use flows uitwerken in visual design en test dit bij een grote groep gebruikers en potentiële klanten. Dat kan middels een survey of met behulp van online test methodes.

Digital acceleration met user experience design
Online Department is partner van Sitecore en helpt haar klanten met het bedenken en ontwerpen van een digitale visie, onderscheidende gebruikerservaringen en het sneller behalen van rendement met Sitecore. De eindgebruiker, jouw klant, staat daarbij altijd centraal. Onze missie is het menselijker er gebruiksvriendelijker maken van alle computerschermen. Computer don’t be a machine!

Handleidingen zijn op aanvraag via e-mail beschikbaar.

Neem voor jouw persoonlijke uitdagingen op het gebied van user experience design en Sitecore implementatie contact op met Coen de Heer: coen@onlinedepartment.nl of bel 010 – 89 11 051.