Geschreven door Machiel Oskam

Als je het aandurft, is een andere samenwerking en een ander proces de eerste winst die je kunt behalen als digital marketeer. Ervaar minder stress en minder onzekerheid over de uitkomsten door te experimenteren en SCRUM te omarmen. De meeste waarde zul je gaan vinden in het sneller en beter bereiken van je klant. Wat zijn de voorwaarden?

Own the Experience Dat is de veelbelovende pay-off van Sitecore, een van de meest gebruikte market automation software pakketten op de markt. Maar hoe doe je dat eigenlijk, ‘eigenaar’ zijn van de interacties die de klant aangaat op je website? Hoe kun je de ervaringen van de bezoekers op alle kanalen beïnvloeden?

Je wilt een merkervaring creëren die boven verwachting is, gepersonaliseerd en relevant voor jouw aanstaande nieuwe klant. Vervolgens wil je die ervaring voorspelbaar en meetbaar maken. De huidige versnelde digitalisering vraagt om een andere aanpak. De werkelijke gebruikerservaring is niet langer van te voren vast te leggen in spreadsheets. Hoe dan wel? Door te experimenteren. Het kleiner te maken.


VERANDER HET MARKETINGPROCES
Online Department is sinds een jaar partner van Sitecore en helpt klanten met het verbeteren van de user experience, het slimmer inrichten van analytics en het verhogen van de technische performance. Na talloze gesprekken en workshops met Sitecore gebruikers en developers kunnen we een vrij heldere conclusie trekken. Sitecore kan veel, bijna teveel. Toch wordt maar 20 tot 30 procent van de mogelijkheden ingezet en succesvol toegepast binnen de dagelijkse marketingactiviteiten.

Een deel van de oorzaak van het halen van onvoldoende rendement zit ‘m in de aanpak. De ‘oude’ aanpak is vooral gericht op de lange termijn en volgt de lijnen van een campagne die via verschillende media over verschillende kanalen wordt uitgezet.

Er is vaak veel kwantitatieve data van de klant bekend, maar de resultaten vallen toch vaak tegen. Een flinke investering met onvoldoende rendement. Blame is on technology? Dat kan. Maar een meer flexibele, experimentele aanpak brengt je – met verminderde risico’s – sneller naar een hoger rendement. Introduceer SCRUM in je marketingaanpak. Get agile.


AGILE MARKETING
Het Agile Manifesto geeft houvast met de volgende richtlijnen:

  • Reageren op verandering in plaats van het volgen van een plan
  • Snelle iteraties in plaats van Big-Bang campagnes
  • Testen en data in plaats van meningen en conventies
  • Veel kleine experimenten in plaats van grote aannames
  • Personaliseren van interacties in plaats van ‘one size fits all’
  • Samenwerken, door alle silo’s heen

Het doel van Agile Marketing is meer snelheid maken, transparantie en voorspelbaarheid – en uiteindelijk gewoon open staan voor verandering. De hoogste prioriteit is tenslotte het tevreden stellen van je klanten door in een vroeg stadium problemen op te lossen en continu waarde te leveren.


DURF TE EXPERIMENTEREN
Als team is het van belang om verandering te omarmen en daar snel op kunnen reageren. Dat doe je niet meer alleen. Je werkt intensiever (en gelijkwaardiger) samen met het team van UX designers, data analysten, developers en sales. Dat geeft je een voorsprong op de concurrentie en verlaagt ook de stress. De ROI is gedeeld binnen het team. Fijn toch?

De grootste verandering voor traditionele marketeers is het werken in korte iteraties, van twee weken tot twee maanden. Daarbij moeten alle disciplines zijn aangehaakt en alle specialisten informatie met elkaar delen. Ook dat betekent een andere manier van werken, met vaste momenten in de week waarbij alle teamleden bij elkaar komen. Creëer dus een omgeving van vertrouwen, waarbij iedereen gemotiveerd is om in korte tijd de zakelijke doelstellingen te behalen.

Leren met behulp van zogenaamde research loops liggen aan de basis van het succes van Google, Spotify en booking.com. Wees niet bang om te falen. Door de marketingactiviteiten klein te maken blijven de risico’s beperkt. De bezoeker merkt er weinig van, maar de waarde van deze experimenten is onschatbaar.

Sitecore en andere market automation software pakketten hebben alles in huis om dit proces te ondersteunen. Het begint echter met een veranderende mindset en een meer klantgerichte, agile aanpak. De meeste UX designers en developers werken al agile en willen nooit meer anders. Nu jij nog.

Online Department heeft in samenwerking met Sitecore voor hun klanten de Sitecore Experience Review ontwikkeld om meer rendement uit hun investering te kunnen halen. Wil je snel zicht op de belangrijkste quickwins en ontdekken wat de agile marketing aanpak voor jou kan doen?

Kijk op onze website voor meer informatie.