Geschreven door Astrid Peters

Elke maand publiceren we een book review over een onmisbaar UX topic. Lucas Lobker, UX designer @ Online Department, las dit keer het boek ‘Hooked. How to build Habit-Forming Products.’ (Nir Eyal, 2014).

Waarom heb je dit boek gelezen?

Hoe maken grote bedrijven als Facebook en Instagram mensen verslaafd aan hun product? Dat vroeg ik me af. Het lijkt allemaal zo makkelijk, alleen vergeten we soms dat daar enorm goed over is nagedacht en dat er theorieën achter zitten. Die wilde ik in dit boek achterhalen.

Voldeed het aan de verwachtingen?

Deels. Ik ben niet echt een lezer, maar Hooked is duidelijk vormgegeven, inclusief een aparte ‘wat-heb-ik-geleerd’ checklist. Zo kon ik me goed focussen. Het boek gaf me geen daadwerkelijke tools en dat had ik wel graag gewild. Het bevestigt meer wat ik al wist, alleen dan heel goed uitgeschreven. Toch is het interessant om als intuïtieve ontwerper tussenstappen als ‘motivate’, ‘ability’ en ‘trigger’ te zien en te zetten. Alhoewel ik dus hoopte op een íets praktischere gids, gaf het me zeker antwoord op mijn vragen.

Wat zijn je belangrijkste takeaways?

Met de schema’s en formules in dit boek check je heel handig of je iets bent vergeten. Ook is ‘variabel belonen’ erg belangrijk; dat gebeurt nu blijkbaar te weinig. Een voorbeeld uit het boek: een duif drukt op een knopje. Soms krijgt hij eten, soms niet. Dit stimuleert habit-forming gedrag, waardoor de duif op het knopje blijft drukken. Zo werkt het ook met mensen. Je moet ze stimuleren om constant iets te wíllen weten, onafhankelijk van de uitkomst.

Waarom moeten anderen dit lezen?

Er zit een stuk designpsychologie achter welke stamt uit de oertijd. Hooked geeft deze tijdloze informatie mee. Er staan een paar trendgevoelige dingen in, maar dit boek is over 50 jaar nog steeds actueel. Als je je begeeft in contentmarketing of interactieontwerp, dan is Hooked zeker de moeite waard.

ISBN nummer:

978-0-241-18483-7