Wanneer je een app, software of website ontwerpt vanuit een persoonlijkheid, herkennen gebruikers menselijke eigenschappen. Ze ervaren menselijkheid. Die herkenning is waardevol – wat de specifieke eigenschappen ook zijn, omdat het de communicatie makkelijk maakt. Mensen zijn nu eenmaal gewend te communiceren met mensen. Zo zijn we geprogrammeerd, daar zijn we goed in. 

Wanneer online een ervaring menselijk en onvergetelijk is, kun je rekenen op betrokken gebruikers die je digitale service aanraden aan vrienden en vakgenoten. Het ontwerpen van een product- of merkpersoonlijkheid is zo oud als het reclamevak:

For companies selling products and services similar to the competitors’, establishing your brand’s personality is the best way to stay memorable in your customers’ minds.David Ogilvy

Computer, don’t be a machine

Je persoonlijkheid is een geheel van eigenschappen dat bepaalt hoe je in bepaalde situaties reageert, hoe je denkt en wat je motiveert. Jouw persoonlijkheid is ook wat je onderscheidt van anderen. Een UX product personality beschrijft menselijke eigenschappen die bepalen hoe een digitale service spreekt (de copy), handelt (de interactie) en eruit ziet (het visueel ontwerp). Apps, software en websites met een duidelijke persoonlijkheid zijn niet alleen gebruiksvriendelijk en consistent, maar ook onderscheidend.

Apps, software en websites met een persoonlijkheid

Deze 7 stappen helpen je op weg:

1 Productdefinitie
Begin met een heldere productdefinitie. ​De productdefinitie helpt je om de beste ideeën te selecteren aan de hand van het belangrijkste doel van de digitale service. Om ideeën en features te kunnen prioriteren. Welke feature draagt het meest bij aan het behalen van het belangrijkste doel? En je weet zeker dat alle gezichten binnen het team en van andere belanghebbenden dezelfde kant op staan.

Een productdefinitie beschrijft:

  • Het belangrijkste doel van een product of service;
  • Wat het product uniek maakt;
  • Welke problemen ermee worden opgelost voor de gebruiker;
  • Hoe het product voorziet in de onvervulde behoeftes van de klant.

Stel vast hoe het product het beste in het leven van de gebruiker past. Denk daarbij na over:

  • De context waarin het product wordt gebruikt;
  • Welk apparaat heeft de gebruiker tot zijn beschikking;
  • Waar is hij?

Geef tot slot een feitelijke opsomming van de voordelen van het product en vertel hoe het zich onderscheidt van de concurrentie.

2 Beschrijf de persoonlijkheid
Stel met behulp van gebruikersonderzoek en brainstormsessies vast welke persoonlijkheidskenmerken ervoor zogen dat de belangrijkste doelen van het product worden bereikt. Begin met het omschrijven van de onderscheidende karaktereigenschappen en verzin een mascotte of echte persoon die de belichaming is van het product. Kijk naar de positieve eigenschappen en bedenk wat er nodig is om die te versterken en welke valkuilen bij die eigenschappen horen. Wat doe je daaraan?

Lastig? We ontwikkelden een UX Design Personality Quiz om op basis van de kernwaarden en cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van het product te ontwikkelen. Download hier de de complete UX Design Personality Quiz – inclusief speelkaarten, invulbladen, archetypegids & handleiding.

3 Identificeer gebieden
Identificeer de gebieden of functionaliteiten waarin de persoonlijkheid van invloed is op de gebruikerservaring, en omschrijf de belangrijkste karaktereigenschappen per onderdeel. Hoe reageert software, een app of website bijvoorbeeld bij een positieve of negatieve gebruikerservaring.

4 Stel design principles op
Design principes beschrijven de fundamentele doelstellingen van een ontwerpproject. Ze beschrijven hoe je wilt dat het eindresultaat door gebruikers wordt ervaren en wat ze daarbij voelen. Goede design principes ademen persoonlijkheid en zijn beeldend geschreven. Lees How to craft the perfect design principles for your project.

5 Bepaal de omvang van de persoonlijkheid
Definieer de omvang van de persoonlijkheid. Gaat het om het ontwerpen van een stand alone product of valt het binnen een groter geheel met meerdere touchpoints, zowel offline als online? Een Experience Journey Map geeft je goed inzicht in alle paden die gebruikers volgen en waar ze met je product in aanraking komen. Je brengt zo helder in kaart waar de kansen liggen voor UX design en UX copy. De UX product personality helpt je vervolgens een consistente ervaring voor alle touchpoints te ontwerpen.

6 Definieer de gebruikerspaden van de user interface
Kijk goed naar de mogelijke paden die gebruikers doorlopen wanneer ze het product gebruiken. Beschrijf steeds welke actie de gebruiker uitvoert en wat hij daarbij denkt en voelt.

7 Ontwerp de persoonlijkheid van het product
De productpersoonlijkheid is contextueel en past zich aan aan het moment. Omschrijf per flow, per stap wat de persoonlijkheid in gang zet, doet en zegt om de beste gebruikerservaring te ondersteunen. Hoe reageert het product op de handelingen en gevoelens van de gebruiker?

Lees meer over personality in design

Excerpt from Chapter 3 of Designing for Emotion by Aarron Walter (A Book Apart, 2011).