Geschreven door Astrid Peters

Elke maand publiceren we een book review over een onmisbaar UX topic. Danny de Zeeuw, lead developer @ Online Department, las dit keer het boek ‘Ready Player One’. (Ernest Cline, 2012).

Waarom heb je dit boek gelezen?

Ik ben een gadgetjunkie en virtual reality (VR) fan. Ik backte de Kickstarter-campagne van Oculus Rift en zag dit boek afgebeeld staan op één van hun foto’s. Het werd zelfs apart besproken en aangeraden in de comments. Lezers bespraken daar allerlei film-, game- en muziekreferenties uit het boek. Deze stammen toevallig uit de tijd waarin ik opgroeide, de jaren ’80. Nostalgie! Het ontsnappen aan de echte wereld en de bizarre ervaring van virtual reality spraken me in dit boek enorm aan.

Voldeed het aan de verwachtingen?

Het boek was meer dan ik had verwacht. Dit kwam onder andere door de zeer gedetailleerde beschrijvingen van de virtuele werelden, inclusief haar tekortkomingen. Na het lezen hiervan zou je, bij wijze van spreken, kunnen beginnen met het ontwerpen van VR-omgevingen. De auteur sprak niet alleen over de UX van virtual reality, maar ook over het economisch systeem erachter, plus haar zwaktes (denk aan persoonlijk contact tussen mensen). Het spoort aan tot denken. Het boek sprak zowel de designer als de filosoof in mij aan.

Wat zijn je belangrijkste takeaways?

Ik verkreeg het inzicht dat VR niet alleen voor entertainment gebruikt kan en zal worden. Ook uit economisch perspectief valt er een wereld te winnen. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld ervaringen met elkaar delen tegen een relatief goedkope prijs, zoals de gratis wereldwijde educatie die in het boek wordt beschreven. Het zette me aan het denken over wat menselijke relaties nog precies inhouden. Ik denk dat we verder moeten kijken dan alleen een puur fysíeke relatie onderling. We zijn bang om die fysieke wereld los te laten, maar ik denk dat dit onnodig is. Het schept juist mogelijkheden, zeker in bepaalde landen en gebieden.

Waarom moeten anderen dit lezen?

Ready Player One biedt een kijkje in de toekomst. Uiteraard is het speels geschreven -het blijft natuurlijk fictie-, maar het geeft wel inzicht in hoe het zou kúnnen zijn; hoe virtual reality eruit kán zien over twintig jaar. We kunnen door dit inzicht het proces er naartoe versnellen.

ISBN nummer: 

0307887448